Tai Chi

Wanneer is deze les een goede keus
Als je weer in beweging wilt komen
Wat doe je
Tai Chi trage vloeiende bewegingen waarbij veel concentratie vereist is. Een afsluitende meditatie.
Intensiteit
Lage intensiteit

Tai Chi

Tai Chi is oorspronkelijk een Chinese vechtsport als onderdeel van Kung Fu, maar nu is het vooral een bewegingsleer die louterend werkt voor lichaam en geest. Vooral ouderen hebben er baat bij, want door de ‘meditatie in beweging’ neemt de kracht in botten en spieren toe. Bovendien is het zeer goed voor de motoriek. Veel ouderen vallen en de kans op botbreuken is reëel. Door het beoefenen vanTai Chi, neemt het aantal valpartijen met 50 procent af.

Bij Tai Chi speelt concentratie een grote rol en zo leer je je te focussen op datgene waar je mee bezig bent. Het is wetenschappelijk bewezen dat deze bewegingsleer niet alleen mentaal sterker maakt, maar ook het lichaam er gezonder van wordt. Tai Chi helpt je uithoudingsvermogen te vergroten en het risico op blessures dat gepaard gaat met zwakkere spieren en botten, neemt af.

Het is geschikt voor alle leeftijden en er is geen sprake van overbelasting. Het is een zachte ontspannende activiteit die goede ademhaling vereist, maar waarbij je niet overdadig zweet of buiten adem raakt. Je hebt alleen comfortabele, losse  kleding nodig.

Wanneer is deze les een goede keuze:

Wanneer je weinig beweegt, of een periode weinig hebt bewogen en meer zou willen bewegen op een ontspannen manier, d.m.v. qi gong en Tai Chi. Het hebben van een lichamelijke beperking hoeft dit niet per se in de weg te staan. Meedoen op een stoel, of staand met steun van een stoel is ook mogelijk én zinvol.

Tai Chi gaat met trage bewegingen waarbij veel concentratie vereist is.

Het is geschikt voor alle leeftijden, er is geen kans op overbelasting. Het is een zachte ontspannende activiteit die goede ademhaling vereist, maar waarbij je niet overdadig zweet of buiten adem raakt.

Comfortabele, losse kleding zijn een prima keuze.

Wat doe je?

Op rustige muziek na een warming up middels qi gong oefeningen gaan we naar de kern van de les waarin Tai Chi vormen centraal staan. We sluiten af met een meditatieoefening.

Intensiteit:

Trage, vloeiende bewegingen met een lage intensiteit.

Vragen?

Voor vragen over deze les neem contact op met Vera

Vera Konijn
Email: v.konijn@live.nl
Telefoon: 06 – 55 95 50 52

Docent

  • Vera Konijn

    Tai Chi instructeur

    Quote
    Ontspannen bewegen, zonder prestatiegerichtheid en afgestemd op jouw eigen fysieke mogelijkheden.
    Lessen

 

  • Workshop agenda

    • Geen evenementen